• Bart Rutten en Mark Veen voor het kunstwerk.

    Centraal Museum Utrecht
  • Frontaal Kunst

Kunstwerk Mark Veen in Museum Utrecht

BAARN Felle kleuren, prachtige lijnen, creatieve uitspattingen: kunst geeft energie. Wat kunst doet met mensen geven wij maar wat graag door. Ter inspiratie in deze periode waarin de wereld er door het coronavirus heel anders uitziet. In dit artikel de keuze van Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum Utrecht.

Als je langs de directiekamer van het Centraal Museum loopt, zie je ‘m gelijk hangen: een staatsieportret van de koninklijke familie. Pal boven het bureau van museumdirecteur Bart Rutten. Hoewel je de Oranjes stuk voor stuk meteen herkent, is dit staatsieportret verre van gewoon. Het is geschilderd door kunstenaar Mark Veen, cliënt van Frontaalkunst in Baarn, die vandaag in het Centraal Museum op bezoek is om te kijken hoe zijn werk erbij hangt.

,,Ik heb het bewust zo hoog gehangen, zodat ik er niet voor zit met mijn hoofd”, vertelt Bart bij binnenkomst. Mark is onder de indruk van de prominente plek die het portret heeft gekregen. ,,En het licht schijnt er ook erg mooi op”, voegt Mark eraan toe. Dat is niet het enige wat hem opvalt. Naast het portret hangt een officieel museumbordje. Handig, want zo weten alle belangrijke mensen van andere musea, die hier regelmatig komen vergaderen, van welke hand het afkomstig is.

Mark werkte anderhalve maand aan zijn schilderij. Het Koningshuis heeft hem altijd gefascineerd. Een afbeelding van de koninklijke familie diende als inspiratie. Mark veranderde het perspectief van de foto en gebruikte acrylverf. Onlangs maakte hij ook een driedelig beeld van Willem-Alexander. Maar waar hij op dit moment mee bezig is, ligt juist weer ver van het Koningshuis af.

“Momenteel maak ik een dinosaurus. Een opgerolde, want van mijn zus mocht hij niet te groot worden.” Mark gebaart uitbundig met zijn handen hoe de ronding loopt en waar de kop en staart elkaar aanraken. “Ik werk er één dag per week aan bij Frontaalkunst en denk alles zelf uit.” Als Mark over zijn kunstwerk in wording vertelt, straalt het ervan af dat hij precies in zijn hoofd heeft hoe het eruit komt te zien. Misschien is het die verbeeldingskracht die zijn werken laat spreken, welke techniek hij ook gebruikt.

Want zowel schilderen als keramiek liggen in Marks z’n straatje. Iets waar Bart enthousiast op inhaakt. “Wist je dat er in Oisterwijk een keramiekoven is waarin je enorme werken kunt bakken? Het is de grootste oven van Europa. Daar zou je eigenlijk een keer moeten gaan kijken. Of zelfs iets moeten bakken.” Bart geeft aan dat hij daar contacten heeft. Als afsluiter nemen ze samen plaats achter het bureau. “Een goede plek,” volgens Mark.